نکات ناب اخلاقی، قرآنی، عرفانی و ...

هر روز با یک مطلب مذهبی

سلام دوستان خوبم
سعی میکنم هر روز با مطالب جدید در خدمتتون باشم
کپی برداری از وبلاگم حتی بدون ذکر منبع جایز است.

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین مطالب

  • ۰۶ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۱۱ عکس
  • ۰۴ مرداد ۹۵ ، ۲۳:۱۹ عکس

پربیننده ترین مطالب

پیوندهای روزانه

عکس

چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۱۱ ب.ظ
۹۵/۰۵/۰۶ موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد صالح

نظرات  (۱)

۰۷ مرداد ۹۵ ، ۱۸:۲۷ ....مسعود ....
با سلام
سوال بسیار خوب و به جایی است ولی نیاز به این همه تفصیل نداشت و بیان علمی ان به شرح زیر است 
خدای سبحان عالم مطلق است 
و او حکیم مطلق هم هست 
او عالم به همه مصالح و مفاسد است
و حکمت او اقتضا می کند که امری که صلاح بندگان در ان است را بیان کند و الا خلاف حکمت است لذا اوامر و نواهی شرعی حکیمانه و دارای مصلحت و نه ضرورتا منفعت مادی برای بشر هستند .
اما در جواب سوال باید گفت که این سوال را باید از جبریون یعنی اشاعرة ار اهل سنت پرسید و نه تشیع که قائل به اختیار بشر 
در جواب باید گفت که بشر مختار است و لازمه ی اختیار وجود شر و خیر است و این بشر است که باید از بین امور مختلف اختیار خود را انجام دهد و باید دانست خدای سبحان جز خیر برای او نمی خواهد لذا شریعت خود را توسط انبیاء به بشر ابلاغ کرد و در تبعیت از ان بشر مجبور نیست .
بشر گاهی این شرور را برای خود اختیار می کند جاهلانه یا عامدانه و شری را متوجه خود می سازد وگاهی خیر را  لکن این ها از لازمه اختیار بشر است و خدای سبحان کسی را مبتلا به مصیبت و شر نمی کند عموما بلکه بشر ان را متوجه خود می سازد هر چند که گاهی هم در موادری خدای سبحان بشر را مبتلا می کند برای ازمایش مثل حضرت ایوب علیه السلام 
.........


در کل سائل تصور کرده که هر انچه به بشر می رسد از جانب خدای سبحان است و خدای سبحان ان را برای اشخاص رقم زده است لکن این امر صحیح نیست بلکه 
۱)یا انسان در ان چه به او می رسد مجبور است مثل تعیین والدین .شهر .کشور که باید در این فرض به قضا و قدر الهی راضی بود که تغییر ان ممکن نیست و گاهی انسان در آن مجبور بوده ولی تغییرش ممکن است مًثل کور  شدن و...که در ان دعا کردن برای شفا و تغییر وضع ممکن است .
۲)یا مختار است مثل غالب اموری که به بشر می رسد  که به سه قسم تقسیم  می شود : 

۱)یا یه خودی خود و در همه ی احوال مضر به بشرند مثل خوردن سم مهلک 
۲)یا فی نفسه و در همه ی احوال خوب هستند 
۳)یا با توجه به شخص و شرایط و زمان ممکن است خوب یا برای اشخاص بد باشند 
در مورد قسمت اول می توان در همه احوال از خدای سبحان دعا و طلب عدم ابتلا و یا در صورت ابتلا طلب برطرف شدنش را کرد (مثل کفر )
و در مورد قسمت دوم می توان در همه احوال از خدای سبحان ان را طلب کرد و در صورت داشتن طلب ابقای ان را کرد (نعمت در حق بودن : اهدنا الصراط المستقیم )
در مورد سوم انسان سعی خود را برای فهم ان می کند بعد از استفاده ی از عقل خود و دیگران (مشورت) و یا استخاره و‌‌‌‌‌‌.... انجام دهد و در نهایت هم دعا کند و از خدا درخواست کند که من سعی خود را کردم و در نهایت طلب کند از خدا که اگر به مصلحت اوست محقق و الا محقق نشود .

در پناه حق